|
Przygotowanie do egzaminu licencjackiego
Dr hab. Jerzy Cieślik
Seminarium 19.02.2009
Tematy
Nowe zasady przeprowadzenia egzaminu licencjackiego
– Temat wiodący seminarium przygotowawczego „Rozwój rodzinnej firmy”
– Inne tematy
– Zasady prowadzenia i uczestnictwa w seminarium przygotowawczym
– Harmonogram spotkań
– Pytania, dyskusja
– Zadania na kolejne seminarium 26.02.2010
Nowe zasady przeprowadzenia egzaminu licencjackiego
– Nie ma pracy licencjackiej!
– Ale jest pisemny opis prezentowanego zagadnienia (powinien liczyć do 10 stron maszynopisu, czcionka Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5.
– Egzamin dyplomowy na studiach pierwszego stopnia odbywa się w formie ustnej i składa się z dwóch części
Egzamin dyplomowy – Część I
– część pierwsza stanowi prezentację wybranego przez studenta zagadnienia stanowiącego przedmiot analizy (10-15 minut). Prezentacja powinna mieć na celu dostarczenie odpowiedzi na sformułowane pytanie badawcze lub rozwiązanie problemu natury praktycznej zidentyfikowanego na podstawie doświadczeń zdobytych w toku praktyki, pracy zawodowej lub stażu. Może to być rodzaj analizy aspektów prawnych, finansowych, organizacyjnych, społeczno-gospodarczych lub innego wybranego zagadnienia;
Egzamin dyplomowy – Część II
– część druga obejmuje sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu podstawowych i kierunkowych treści kształcenia realizowanych na danym kierunku studiów. Podczas egzaminu student udziela odpowiedzi na trzy wylosowane pytania (jedno z listy 50 pytań podstawowych; dwa z listy 100 pytań kierunkowych właściwych dla danego kierunku studiów).
Ocena końcowa
Na dyplomie ukończenia studiów wyższych pierwszego stopnia wpisuje się ostateczny wynik studiów wyliczony według sumy następujących składników:
– 60 % średniej arytmetycznej ocen z toku studiów,
– 20 % oceny z pierwszej części egzaminu dyplomowego - prezentacji przedstawionej przez studenta podczas egzaminu,
– 20% średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z drugiej części egzaminu dyplomowego – odpowiedzi na trzy losowo wybrane pytania.
Temat wiodący seminarium „Rozwój rodzinnej firmy”
– Dorobek prowadzącego seminarium powinien być związany z problematyką podejmowaną przez studenta w prezentacji.
– Pytanie badawcze „ Jak w stosunkowo krótkim czasie (3-5 lat) przyspieszyć rozwój firmy rodzinnej X
– Zasadność wyboru tematu w kontekście populacji studentów ALK
– Zasadność w perspektywie mikroekonomicznej (przedsiębiorstwa)
– Zasadność w perspektywie makroekonomicznej
Sposób odpowiedzi na kierunkowe pytania badawcze
– Diagnoza w oparciu o wiarygodne dane za 2005-2009
– Analiza SWOT
– Identyfikacja niewykorzystanego potencjału rozwojowego firmy
– Kierunkowy program przyspieszenia rozwoju firmy:
– Ujęcie ilościowe 2010-2014
– Kluczowe determinanty sukcesu
– Potrzebny zastrzyk zasobów wiedzy, technologii, kapitału, itp.
Zagrożenia
– Brak danych
– Nie są gromadzone w wymaganym formacie
– Właściciele obawiają się udostępnienia
– Laurkowe podejście w przypadku powiązań rodzinnych
– Konflikt wizji rozwojowych firmy
Dane o firmie – podstawowy zakres
– Dane o charakterze formalnym (data powstania, przedmiot działalności (PKD 2007), forma prawna, struktura właścicielska, etapy rozwoju firmy, itp.)
– Dane ilościowe (2005-2009)
– Przychody ze sprzedaży netto
– W tym eksport
– Pracujący ogółem
– W tym właściciele i członkowie rodzin
– Zatrudnieni na podstawie umowy o pracę
– Aktywa razem
Dane jakościowe
– Forma prowadzenia rachunkowości
– Korzystanie z kredytu bankowego – rozmiary
– Inne zewnętrzne źródła finansowania
– Informatyka w przedsiębiorstwie – infrastruktura techniczna, liczba komputerów, rozwiązania techniczne (intranet, ekstranet, bazy danych)
– Wykorzystanie Internetu w działalności przedsiębiorstwa
– Jakość kadr zarządzanie zasobami ludzkimi
– Strategia rozwoju firmy (formalna, nieformalna)
– Posiadane patenty, znaki towarowe, wzory użytkowe
– Przejawy innowacyjności firmy
Co dalej?
– Osoby, które podejmą temat wiodący
– Dane o firmie – podstawowy zakres – Prezentacja za tydzień
– Osoby, które nie będą w stanie tego zrobić (a chcą utrzymać prowadzącego) przygotują:
– Propozycję alternatywnego tematu, zgodnego z zainteresowaniami badawczymi prowadzącego
– Zaprezentują (prezentacja) temat, pytanie badawcze, sposób rozwiązania problemu
Zasady prowadzenia i uczestnictwa w seminarium przygotowawczym
– To seminarium jest dla tych, którzy chcą się obronić w czerwcu!
– By zdążyć musimy działać szybko, sprawnie i skutecznie
– Decyduje postawa proaktywna, zaangażowanie, dyskusja, wcześniejsze przygotowanie się do seminarium
– Udział w seminarium przygotowawczym jest obowiązkowy
– Informacje na www.seipa.edu.pl
Harmonogram spotkań
Data |
Dzień |
Godzina |
Sala |
19.02.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
D/201 |
26.02.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
A/123 |
12.03.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
C/Sala konferencyjna |
26.03.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
D/123 |
16.04.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
D/123 |
23.04.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
B/5 |
14.05.2010 |
Piątek |
17:00-20:15 |
D/312 |
28.05.20 |
Piątek |
17:00-18:30 |
A/9 |
Zadania na kolejne seminarium 26.02.2010
– Osoby, które podejmą temat wiodący „Rozwój rodzinnej firmy”
– Dane o firmie – podstawowy zakres
– Osoby, które nie będą w stanie tego zrobić przygotują:
– Propozycję alternatywnego tematu, zgodnego z zainteresowaniami badawczymi prowadzącego
– Zaprezentują (prezentacja) temat, pytanie badawcze, sposób rozwiązania problemu
– Prezentacje zgodne z obowiązującym formatem PowerPoint